Självmedkänsla – att vara sin egen bästa vän

Många människor är hårda mot sig själva. Det kan innebära att man är kritisk, nedvärderande och oförlåtande mot sig själv. Ganska ofta ställer man högre krav på sig själv än på andra människor. Då kan det vara klokt att visa sig självmedkänsla, att vara stöttande och förstående, så som man skulle vara mot sin bäste vän.

Självmedkänsla handlar inte om att vara självisk, tycka synd om sig eller att hitta på ursäkter. Tvärtom handlar det om att möta de svåra känslorna och stå för dem. Att visa sig själv förståelse för att livet är jobbigt ibland.

Vi har ofta lätt att förstå att saker och ting kan bli fel ibland och stöttar andra som har det tufft för tillfället. Men många ställer högre krav på sig själv än på andra människor runt omkring. Vi kan pressa oss själva för att allt ska bli ”perfekt” och dessutom straffa oss med att älta det som inte blev som man ville. Det vi då säger till oss själva kan vara ganska hårda ord. Ord som vi inte ens skulle tänka på att säga till en vän som var i samma situation. 

Vad vi då behöver är att visa oss själva medkänsla. Att acceptera att det är mänskligt att fela och att ingen är perfekt, inte ens vi själva. Och att det är helt OK. Vi är värdefulla även om det blir fel ibland – alla människor gör fel och har det tufft emellanåt.

Självmedkänslans tre delar

Kristin Neff som har forskat på självmedkänsla menar att det finns tre viktiga aspekter: Vänlighet mot sig själv, Allmänmänsklighet och Medveten närvaro. I detta finns inte någon hård kritik eller något dömande. Vi försöker att objektivt se på oss själva och vår situation med stöttande och förlåtande attityd. 

Vänlighet mot sig själv handlar om att vi är stöttande, uppmuntrande och visar oss själva omtanke. Vi är accepterande mot oss själva och förstår att ibland blir det fel i livet. Och att vi då kan ge oss själva vänlighet genom att trösta och visa förståelse.

Allmänmänsklighet betyder att vi förstår att fel eller misslyckanden är något som händer alla människor. Att motgångar är en del av livet och att det är upplevelser vi delar med alla människor. Alla känner sig otillräckliga emellanåt. I förståelsen av att vi inte är ensamma i vår vånda finns en samhörighet i att det är något alla råkar ut för vid en tidpunkt eller annan.   

Medveten närvaro är att vara balanserat närvarande i stunden. Att acceptera de tankar och känslor man har för tillfället utan att undvika dem eller låta dem ta överhanden. Vi kan låta våra känslor finnas och lära oss av dem. Genom att visa oss själva medkänsla kan vi också möta dem och senare även låta dem klinga av. 

Självmedkänsla gör dig inte självisk

Självmedkänsla handlar inte om att vara självisk, tycka synd om sig eller att hitta på ursäkter. Tvärtom handlar det om att möta de svåra känslorna och stå för dem. Att visa sig själv förståelse för att livet är jobbigt ibland. Det visar sig också att medkännande människor inte ser sig själva som offer utan förstår att livet går upp och ned för alla. Medkännande människor visar ofta också mer omtanke om andra, har större motståndskraft i motgångar och är mer förlåtande mot andra.

Det börjar med medvetenhet

Det första steget i självmedkänsla är att bli medveten om hur man förhåller sig till sig själv. Att lägga märke till sin inre dialog och arbeta på att förändra den. Till en början kan man behöva att aktivt arbeta med olika övningar för att träna ett annorlunda tankesätt. Mindfulness och olika meditationer, såsom mettamediation (”loving-kindness”) är en viktig del. Det skapar utrymme för att identifiera och möta sina känslor samtidigt som det underlättar en accepterande och icke-dömande attityd.

Hur skulle du vara mot dig själv om du var din egna bästa vän?

Vill du ha hjälp med självmedkänsla eller mindfulness? Kanske öka känslan av meningsfullhet, hitta balans, välmående och fokus? Genom coachning hjälper vi människor i förändring att stressa mindre, må bättre och nå längre. Kontakta oss för att boka ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur coachning skulle kunna hjälpa dig framåt!

Foto: Alena Darmel, Pexels

Läsa mer:
Neff, K. (2003). Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self & Identity, 2(2), 85. https://doi.org/10.1080/15298860309032
Neff, K., & Germer, C. (2019). Mindful self-compassion: Så bygger du inre styrka och hållbarhet med självmedkänsla. Natur & Kultur.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Copy link