Ibland är det svårt att veta hur målet ser ut

Ibland vet man inte hur målet ser ut när det klart. Det kan t ex vara svårt att skapa mätetal eller på förhand bedöma när arbetet är färdigt. Följden blir att det kan bli knepigt att använda MAKT/SMART-reglerna vi pratade om i förra avsnittet. Att arbeta med processmål kan då vara ett utmärkt sätt att skapa en rutin som tydligt leder framåt mot slutmålet.

Människor drivs av mål, stora och små, varje dag. Många är små och omedvetna. Andra är stora, medvetna och något som man kanske lägger stor energi och kraft på varje dag. Att arbeta med sina mål ger riktning, energi och ofta ett bättre resultat. Det gäller dock att veta hur man ska göra.

Vi ska här i en serie av artiklar diskutera olika typer av mål, hur man formulerar mål och hur man på bästa sätt kan arbeta med mål.
Avsnitt 1: Varför ska man arbeta med mål?
Avsnitt 2: Vilket mål passar dig bäst?
Avsnitt 3: Hur ska man formulera sitt mål?
Avsnitt 4: Ibland är det svårt att veta hur målet ser ut
Avsnitt 5: När målen styr fel
Avsnitt 6: Motivation – Varför vill man nå målet?
Avsnitt 7: Vad är målet bakom målet?
Avsnitt 8: Det finns alltid ett mål till

Ny kurs: "Att skapa och nå sina mål"

En kurs om hur man sätter mål som ger fokus och energi.
Lär dig steg för steg att skapa de bästa förutsättningarna att nå det du vill!

Genom att Handla, Utmana och Reflektera jobbar man sig allt närmre målet tills dess att boken är färdigskriven, Vasaloppet är i mål eller man har sålt sin första tavla. Förkortningen HUR kan vara ett minnesknep när du behöver arbeta mot ett svårdefinierat mål genom att skapa ett processmål.

När riktningen är känd, men målet är svårt att mäta

Vissa mål kan vara en utmaning att formulera i konkreta termer kring resultat eller tidpunkt. Att använda MAKT- eller SMART-kriterierna riskerar då att ge mål som blir för övergripande eller vaga för att vara till hjälp. Exempel kan vara när man vill skriva en bok eller lära sig något nytt, t ex att måla tavlor. Det är svårt att säga när en bok är färdig. Det kan bero på omfattning, vilken kvalitet på historien man önskar eller om den blir utgiven. Likaså, när är man färdig med att lära sig något? När det går att göra de grundläggande momenten eller när man betraktas som framstående på området? Kan man någonsin betraktas som “färdiglärd”?

Det går såklart att konkretisera målet på olika sätt: Boken är klar när den är på 200 sidor. Jag har lärt mig att måla när andra kan se vad tavlorna föreställer. Tid kan användas som ett mått: Oavsett skick är boken klar vid årsskiftet. Jag ska måla tillräckligt bra för att kunna sälja tavlor till sommaren. Men det blir lätt mål som känns alltför osäkra och svåra att nå. Kommer historien få plats på 200 sidor? Hur mycket tid behöver jag lägga ned nu för att kunna sälja tavlor till sommaren?

Skapa ett processmål genom att tänka på HUR

En annan väg är göra om detta till ett processmål, en kontinuerlig rutin som tydligt leder framåt mot slutmålet. Att skapa en process kan bryta ned det stora målet och göra att det känns tydligare och mer motiverande. Det kan innebära att skriva på boken en halv dag i veckan eller att måla varannan söndag. Stegvis går det då att närma sig slutmålet och tydligt vad som ska göras vid varje tillfälle. Att fråga sig HUR hjälper till att skapa en bra process:

  • Handla
  • Utmana
  • Reflektera

Se till att Handla

Se till att skapa rutinen kring de konkreta handlingar som du behöver göra för att komma framåt. Behöver du skriva ett visst antal ord om dagen för att nå fram till en bok? Handlar det om att träna ett visst antal gånger i veckan för att kunna åka Vasaloppet? Behöver du skriva kod några timmar varje vecka? Det bör vara något som är tydligt, enkelt och något som hjälper dig fram mot slutmålet.

Rutinen ska vara något som är kontrollerbart, vilket innebär att du själv kan styra över det som ska göras. Du behöver såklart också ha de resurser som krävs, t ex möjlighet att lägga den tid som behövs.

Vad som är bra med processmål är att det går att följa upp om aktiviteten har gjorts eller inte. Det kan emellanåt kan vara svårt att se utveckling på en läroprocess eller på sin träning. Att då kunna följa processen och se hur många gånger man har följt sina rutiner kan vara skönt och motiverande.

Utmana dig själv steg för steg

Allt eftersom processen löper på skapas möjligheter att utmana sig själv och att tänja på det som känns bekvämt. Handlar ditt processmål om träning kanske du kan anmäla dig till en tävling. Håller du på att lära dig måla kan du kanske få dina alster bedömda av någon kunnig. Lär du dig att programmera kan första utmaningen vara göra ett eget enkelt program.

Att skapa delmål ger utmaningar som förflyttar gränserna och skapar nya lärdomar. Och ger dig möjlighet att växa på vägen.

Reflektera över vad som fungerar

Sätt av tid och energi och reflektera över hur processen går. Reflektion och eftertanke är en stor källa till kunskap och förbättringar. Fundera över hur rutinerna fungerar för dig och vilka resultat de har inneburit. Det kan t ex finnas något som behöver justeras för att hamna mer i linje med det långsiktiga målet. Eller så kanske syfte och slutmål behöva lyftas fram för att skapa mer energi och motivation. Användbara frågor kan vara: Vad har fungerat bra? Vad har fungerat mindre bra? Vad hade gjort processen enklare/roligare/mer effektiv? Vad behöver jag nu?

Reflektionen ger möjlighet att se till att du jobbar mot det som är viktigt för dig. Det blir tydligare för dig var du ska lägga din tid och energi på att nå fram. Var inte rädd för att justera det som behövs för att du ska kunna förbättra processen något hela tiden.

Processen leder dig framåt

Genom att Handla, Utmana och Reflektera jobbar man sig allt närmre målet tills dess att boken är färdigskriven, Vasaloppet är i mål eller man har sålt sin första tavla. Förkortningen HUR kan vara ett minnesknep när du behöver arbeta mot ett svårdefinierat mål genom att skapa ett processmål.

Även om mål skapar bra resultat, tydlighet och fokus är de inte någonting som löser alla problem. I nästa inlägg ska vi titta lite närmre på de risker och problem som mål kan skapa.

Vill du skapa de bästa förutsättningarna för att nå dina mål? Lär dig hur du kan arbeta med dina mål för att nå längre! E-kursen "Att skapa och nå sina mål" går steg för steg igenom hur man skapar mål som hjälper och inte stjälper. Läs mer här ...

Vill du ha personlig hjälp att komma framåt, skapa dina mål och nå dem? Oavsett om det gäller att få struktur på dina tankar eller hjälp att nå dina mål är du varmt välkommen att kontakta oss eller boka ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur coachning skulle kunna skräddarsys för dina behov!

Behöver ni bli bättre på att arbeta med mål i din lednings- eller arbetsgrupp? Hör av dig för en diskussion kring hur en föreläsning eller workshop hade ökat er kompetens och gett er bättre fokus!

Avsnitt 1: Varför ska man arbeta med mål?
Avsnitt 2: Vilket mål passar dig bäst?
Avsnitt 3: Hur ska man formulera sitt mål?
Avsnitt 4: Ibland är det svårt att veta hur målet ser ut
Avsnitt 5: När målen styr fel
Avsnitt 6: Motivation – Varför vill man nå målet?
Avsnitt 7: Vad är målet bakom målet?
Avsnitt 8: Det finns alltid ett mål till

Tankarna bakom denna artikel har delvis inspirerats av Anne-Laurie Le Cunffs blogg Nesslabs:
Turning goals into growth loops: the PARI system of mindful productivity
SMART goals are not so smart: make a PACT instead

Foto: Edward Howell, Unsplash

E-kursen "Att skapa och nå sina mål"

För dig som vill skapa mål som hjälper dig att nå längre!
Lär dig steg för steg att skapa de bästa förutsättningarna att nå dit du vill!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Share via
Copy link