Hantera dina hinder i förväg

Att i förväg fundera på vilka hinder som kan uppstå är till stor hjälp när man jobbar mot ett mål. Det skapar möjlighet att i lugn och ro hitta lösningar som hjälper en framåt, eller kanske undvika problemet helt. Sammantaget kan det ge ett lugn och förtroende för att man kan hantera de utmaningar som kan uppstå. 

I grund och botten är det en ganska enkel övning att gå igenom hinder och möjliga åtgärder. Och forskning visar att det ökar förtroendet, energin och sannolikheten för att nå målen i slutändan. Men övningen är lätt att glömma i ivern att få dra igång med arbetet mot målet.

Att arbeta med sina mål är viktigt för att skapa de bästa förutsättningarna för att nå dit man vill. Utöver att välja rätt typ av mål och att göra målet så tydligt som möjligt handlar det också om att fundera igenom vilka steg som behövs för att nå målet. Men hur bra planering man än har gjort är det inte ovanligt att det förr eller senare uppstår bekymmer som försvårar saker. 

Förbered dig för dina hinder

Det brukar sägas att man inte ska ta ut sina problem i förskott. Men genom att i förväg fundera vilka problem som kan uppstå kan man bättre förstå vad de innebär och hur man kan hantera dem om det skulle behövas. Det kan vara till stor hjälp på flera sätt, t ex göra det enklare att: 

  • Tänka ut en lösning i lugn och ro och slippa göra det mitt uppe i en stressig situation
  • Hantera problem innan de uppstår (eller åtminstone så tidigt som möjligt).
  • Planera alternativa vägar som leder fram till det önskade målet
  • Säkerställa att man har de resurser som behövs om man råkar ut för ett hinder
  • Skapa tillförsikt och lugn i att man kan hantera de bekymmer som dyker upp.

1. Gå igenom vilka problem du tror kan uppstå

Se till att i lugn och ro fundera igenom vad som kan skapa bekymmer på din väg mot ditt mål. Det kan t ex handla om olika typer av problem, om du eller andra styr över orsaken eller om problem som uppstår vid vissa tidpunkter. Fundera också på hur stor påverkan problemet skulle få och hur stor sannolikhet det är för att det kommer att inträffa. Du får då en överblick över hur stor risken är att det påverkar dig på vägen till ditt mål. Mest arbete ska du naturligtvis lägga på de hinder som har stor påverkan och som har stor sannolikhet att inträffa.

2. Hitta olika möjligheter att lösa problemen

Fundera sedan ut hur du kan hantera problemen. Ju fler olika lösningar desto bättre, det kan ge dig alternativ att välja från om du skulle behöva. Kan du kanske i förväg undvika att problemet uppstår? Kan du minska påverkan eller sannolikheten på något sätt? Går det att hitta andra vägar som leder till slutmålet? Just att hitta flera olika vägar som leder mot målet skapar energi och förtroende för att man kommer att nå målet.

3. Fundera över hur du kan hålla koll på riskerna

Vissa problem ger ingen förvarning och blir alldeles uppenbara först när någonting händer. Andra hinder går kanske att se i förväg att de är på väg att inträffa. Fundera igenom hur du tidigast möjligt kan se att ett problem är på väg att uppstå och hur du ska agera. Det kanske kan hjälpa dig att att hantera det på ett genomtänkt sätt eller att minimera bekymret.  

Glöm inte att ta hänsyn till dina egna ovanor

En del av problemen med att nå sina mål beror på en själv. Det kan t ex bero på att man tappar motivationen, skjuter upp saker eller lägger tid på andra saker än det som har med målet att göra. Då kan det hjälpa att göra ett avtal med ”sitt framtida jag”. I grund och botten handlar det om att se sina egna beteenden och hur de kan påverka arbetet mot målet. Då kan det vara hjälpsamt att i förväg bestämma sig för att agera på ett visst sätt om en händelse inträffar. 

Det kan vara så att man har för lätt att hjälpa andra innan man har gjort det man själv behöver göra. Då kan man kanske komma överens med sig själv att inte svara på en sådan förfrågan direkt. Om man istället lovar att återkomma senare blir det blir möjligt att fundera igenom det hela och ge ett mer hållbart svar.

Om man har en benägenhet att skjuta upp saker kan det vara till hjälp att direkt bestämma när och var man ska göra det istället för att tänka ”sedan”. Forskning har visat att genom att bara bestämma en tid och en plats ökar man sannolikheten för att uppgiften kommer att genomföras. Ett exempel kan vara att ringa det där krångliga samtalet tisdag efter lunch.

En enkel övning som kan minska oron

Man ska såklart inte fastna i att bara se problemen. Syftet med övningen är att vara bättre förberedd. Att i lugn och ro tänka igenom hur man ska hantera de utmaningar som kan uppstå. Blir det lite jobbigt kan det vara bra att återigen påminna sig om målet. Att tänka till hur det kommer att kännas och vad det kommer att innebära när man är framme.

I grund och botten är det en ganska enkel övning att gå igenom hinder och möjliga åtgärder. Och forskning visar att det ökar förtroendet, energin och sannolikheten för att nå målen i slutändan. Men övningen är lätt att glömma i ivern att få dra igång med arbetet mot målet. Du kanske ska göra ett avtal med ”ditt framtida jag” att du ska gå igenom dina hinder nästa gång du sätter upp ett mål?

Vill du ha hjälp att komma framåt, skapa dina mål och nå dem? Genom coachning hjälper vi människor i förändring att stressa mindre, må bättre och nå längre. Kontakta oss för att boka ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur coachning skulle kunna hjälpa dig framåt!

Foto: Carlos Magno, Unsplash

Läsa mer:
Lopez, S. J. (2014). Making Hope Happen: Create the Future You Want for Yourself and Others. Atria Books.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Copy link