Målen är viktiga – men glöm inte bort att njuta på vägen dit!

Så här års är det många som har satt upp löften, mål och föresatser om vad man vill uppnå under det kommande året. Det är mycket som ska göras, det är mycket som ska uppnås. Men hur många är det som har en målsättning att också bara få vara?

“It’s okay to make a wish, to have an aim. But we shouldn’t allow it to become something that prevents us from living happily in the here and the now.”

– Thich Nhat Hanh

Det där något speciellt med ett nytt år. Att få vända blad och ta ut en ny riktning. Det är ett bra tillfälle att spänna bågen och ladda inför det spännande som man vill ska hända under 2020. Tänka till vad man vill uppnå, när det ska göras och vad man behöver för att nå dit.

Det blir ofta många och stora mål där det är mycket som ska fixas. Det blir lätt så att vi springer från en sak till en annan. Men hinner du njuta av “resan”?

När det är mycket som ligger framför en kan det vara lätt att glömma bort allt man faktiskt redan har gjort. Glömma att stanna upp, fira sina segrar och delmål, njuta av det som faktiskt redan är.

Vi behöver skapa återhämtning

Vårt bekymmer idag är vanligtvis inte stress i sig självt – utan bristen på återhämtning. Att få utrymme att varva ned, landa och låta kropp och knopp återhämta sig efter en ansträngning.

Det är viktigare än någonsin att aktivt skapa detta utrymme. I dagens samhälle där vi alltid är uppkopplade, där vi i princip alltid presterar, kommer inte återhämtningen med självklarhet. Vi behöver därför ofta medvetet planera och se till att återhämtningen också får plats i kalendern. Planera in tid att vara, inte att göra. Tid att se det som redan är här och nu – och inte ständigt sträva efter “nästa sak”.

Hur återhämtning ser ut är olika för oss alla; vila, motion, en promenad i solen, läsa en bok eller skratta med vänner. Hur ser återhämtning ut för dig? Vet du vad du behöver för att skapa återhämtning?

Mindfulness som verktyg för att stanna upp och skapa återhämtning

Mindfulness är ett sätt att stanna upp och vara närvarande i det som är här och nu. Att lägga märke till de känslor, tankar, lukter och smaker som finns just nu, att verkligen se sig själv och världen runtomkring. Samtidigt kan det hjälpa till att skapa lite distans till allt som händer och ge en möjlighet att ta ett helikopterperspektiv och reflektera över hur planerna är.

Kan du t ex just nu känna hur det känns att andas? Känn efter i tre andetag. Hur känns det i kroppen? Utmaningen med mindfulness ligger oftast inte i utövandet utan i att hitta fokus och närvaro, utan att tankarna flyger iväg.

Mindfulness är förknippat med en rad positiva effekter som ökad koncentrationsförmåga, kroppsmedvetenhet och förmåga att reglera känslorna. Forskare har också sett samband med ökad livstillfredsställelse, självmedkänsla och empati samt minskad stress, ångest och ältande.

För dem av oss som lätt fastnar i allt som ska göras kan mindfulness vara ett bra verktyg för att stanna upp, hitta återhämtning och ta tillvara på det som faktiskt är.

Livet är här och nu. Inte sedan. Inte när något inträffat eller att man har uppnått något. Vad är du tacksam för och njuter av – här och nu?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Copy link