Glöm inte att stanna upp och reflektera

För att vi ska kunna hjälpa andra, eller prestera på något annat sätt, behöver vi också kunna ta hand om oss själva. Det är viktigt att ge oss själva det vi behöver för att vi ska arbeta på ett långsiktigt hållbart sätt. Därför är det nyttigt att emellanåt stanna upp och reflektera för att kunna göra medvetna val. 

Därför kan det vara klokt att ta ett steg tillbaka och skapa en överblick över situationen. Dels för att reflektera över hur situationen i stort ser ut och vad den innebär ur olika perspektiv. Dels för att fundera över vad man själv behöver för tillfället. Det kan tydliggöra vilket möjligheter och resurser man har för det som ska göras och hur man på bästa sätt kan hantera både sitt och andras behov.

I ett tidigare inlägg skrev jag om att ett tydligt sätt att bli glad på är att hjälpa andra. Forskning har på olika sätt visat hur mycket känslan av tillhörighet betyder för oss människor. Det påverkar oss på många sätt, bl a att det känns meningsfullt och bra att hjälpa andra.

En kommentar jag fick var att det kan vara lätt att fokusera för mycket på att hjälpa andra och på vägen glömma bort sig själv. Och det är helt riktigt. För att hjälpa andra på ett vettigt sätt behöver man förmågan kunna ge sig själv det man behöver för att må bra. 

Det är naturligtvis inga vattentäta skott. Hur vi samspelar med vår omgivning kan både ge och ta energi. Men som det brukar heta på flygplanens säkerhetsgenomgångar: ”Se till att ta på dig din egen syrgasmask först innan du hjälper andra”.

För att hålla hela vägen måste vi arbeta hållbart

Att ta hand om sig själv och ge sig själv det man behöver gäller såklart inte bara när man ska hjälpa andra. Det gäller i alla lägen i livet. Att vara alltför fokuserad på ett visst resultat hela tiden kan vara skadligt i det långa loppet. Om målet är att springa ett maratonlopp fungerar det dåligt att träna löpning 24 timmar om dygnet. För att nå sitt mål måste man arbeta uthålligt. Förutom att vi behöver äta och sova, behöver kroppen ytterligare möjligheter till vila och återhämtning. I vissa fall kanske vissa specifika moment eller förmågor behöver tränas för att löpresultaten på sikt ska bli bättre. Dessutom behöver vi andra upplevelser i livet, t ex umgås med familj och vänner, läsa en god bok eller njuta av naturen.

För att hålla hela vägen måste vi arbeta hållbart. Vi måste lyssna inåt och känna efter vad som behövs och hur vi på bästa sätt kan ge oss det. 

Det är lätt att bara rusa på

Det är dock lätt att bara rusa på i vardagen, antingen av gammal vana eller att man känner att man måste. Det kan finnas många anledningar. Vi har tidigare pratat om hur självkänslan kan påverka vad vi gör. Det kan t ex vara något av en honungsfälla att ständigt hjälpa andra för att själv få bekräftelse eller för att bygga upp sin egen självbild. Vårt behov av att höra till kan på samma sätt ställa till det, man vill kanske inte säga nej av rädsla för att bli avvisad eller för att inte leva upp till förväntningarna.

En annan anledning kan motsägelsefullt nog vara att man är för stressad. Då kan det lätt hända att man instinktivt agerar på allt som kommer i ens väg och inte reflekterar över vad man själv vill och behöver. 

Stanna upp, känn efter

Därför kan det vara klokt att ta ett steg tillbaka och skapa en överblick över situationen. Dels för att reflektera över hur situationen i stort ser ut och vad den innebär ur olika perspektiv. Dels för att fundera över vad man själv behöver för tillfället. Det kan tydliggöra vilket möjligheter och resurser man har för det som ska göras och hur man på bästa sätt kan hantera både sitt och andras behov.

Skapa möjlighet till paus och reflektion

Se till att stanna upp emellanåt och fundera på hur situationen ser ut. Känn efter hur du mår och vad du behöver. Finns det något du behöver ändra på? Fokuserar du på rätt saker eller behöver du omprioritera? Kan du se och uppskatta det som är bra omkring dig just nu?

Genom att regelbundet reflektera över både det som är bra och det som är mindre bra blir det lättare att se hur situationen är och därigenom skapa förståelse för den. Det underlättar också arbetet med att förstärka det som fungerar och hitta nya vägar i att hantera det som inte fungerar.

Rör på dig

Motion och träning har många goda effekter på både kropp och knopp. Exempelvis gör träning inte bara att vi får en starkare och mer hälsosam kropp utan gör oss också att vi blir mer kreativa och glada samtidigt som vi får bättre koncentrationsförmåga och minne. Det kan också bidra till att hjärnan kan få vila lite genom att fokusera på något annat ett tag. Detta gör vanligtvis att det blir lättare att känna efter vad man behöver. Ofta skapas också möjligheten att bryta sig ur sina vanliga tankemönster och se saker och ting ur nya perspektiv.

Träna mindfulness

Mindfulness, att träna på att vara medvetet och fokuserat närvarande, är ett annat kraftfullt verktyg med många positiva effekter. Mindfulness är t ex kopplat till bättre mående, högre avslappning, lägre stress, ökad koncentrationsförmåga och högre empatisk förmåga. Det är också kopplat till en högre självmedkänsla och självkännedom genom en ökad medvetenhet om egna tankar, känslor och upplevelser. Därigenom blir det enklare att förstå vad man känner och behöver i olika situationer.

Se till att ge dig själv vad du behöver

Oavsett om det vi strävar efter gäller våra egna prestationer eller att hjälpa andra behöver vi säkerställa att det vi gör är hållbart på lång sikt. Vi måste se till att vi mår bra och har de resurser vi behöver för att nå vårt mål. Genom att emellanåt stanna upp och reflektera över vad vi behöver skapar vi möjligheten lyssna inåt och göra medvetna val. Mindfulness är här ett riktigt bra verktyg för att skapa paus och eftertanke som kan hjälpa på två sätt. Dels genom att hjälpa oss att varva ned och stressa av, dels genom att underlätta för oss att att komma i kontakt med våra tankar och känslor. Båda bidrar till att ge utrymme för djupare insikter kring vad man egentligen vill och behöver.

Vill du ha hjälp att komma igång med mindfulness? Genom coachning hjälper vi människor i förändring att stressa mindre, må bättre och nå längre. Kontakta oss för att boka ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur vi skulle kunna hjälpa dig framåt!

Foto: Paola Aguilar, Unsplash

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Copy link